
TV BESIX-Donati wint het contract voor de realisatie van een nieuw stuk weg van 3,3 km lang, inclusief twee tunnels en een viaduct in Ancona, Italië.
De werken in opdracht van Anas S.p.A. verbeteren de bereikbaarheid van de internationale haven van Ancona.
TV BESIX-Donati maakte het verschil door een slimmere methodiek voor te stellen voor de uitvoering van één van de twee tunnels.
Het project zal 36 maanden duren en de waarde bedraagt 108 miljoen euro.
Dit is de tweede samenwerking op korte tijd voor infrastructuurwerken in Italië voor BESIX en Donati.
De werken, in opdracht van Anas, de Italiaanse nationale autoriteit inzake (snel)wegen, maken deel uit van een groter plan om de haven van Ancona te verbinden met de SS16. TV BESIX-Donati is verantwoordelijk voor het Execution Design & Build van de wegverbinding van 3,3 km, inclusief twee tunnels met een totale lengte van 1.120 m en een viaduct van 285 m. Dit contract is het tweede grote openbare infrastructuurwerk voor BESIX in Italië sinds 2021.
Een belangrijk toekenningscriterium voor de klant was dat de aannemers een geoptimaliseerd ontwerp zouden voorstellen voor één van de tunnels, Torrette 1. Hier maakte de TV BESIX-Donati het verschil. In plaats van het volledig uitgraven van deze 470 m lange tunnel, wat gepaard zou gaan met het verplaatsen van enorme volumes aan grond, werkten BESIX en Donati een oplossing uit om deels ondergrond te gaan werken. Deze slimme methodiek brengt verschillende voordelen met zich mee, niet in het minste een betere score op vlak van duurzaamheid, een kortere uitvoeringstijd, een lager prijskaartje, minder overlast en het is veiliger.
Zo wordt door deels ondergronds te werken, de CO2-impact van de werken drastisch verminderd dankzij een vermindering aan transport van afgevoerde grond. Daarnaast verlicht dit de verstoring van de oppervlakte: de twee wegen die over de oppervlakte boven de tunnel lopen moeten niet onderbroken en omgeleid worden, het telecomnetwerk wordt minder aangetast, de werf heeft minder ruimte nodig om de afgegraven grond te stockeren én de dure en zware steunen die nodig zijn om een bouwput te ondersteunen worden vermeden. Bovendien zorgt deze oplossing ook voor minder geluidsoverlast en stofvervuiling.
)
Naast deze tunnel, staat de TV BESIX-Donati ook in voor een viaduct van 285m lang met 7 pijlers, een tweede, geboorde tunnel van 650 m lang met één rijstrook per rijrichting en nieuwe stukken weg om de kunstwerken met elkaar te verbinden van samen ongeveer 1,9 km. De voorbereidende werken gaan dit najaar van start. De uiteindelijke projectduur zal 36 maanden bedragen en de contractwaarde bedraagt 108 miljoen euro.
)