Deze bijzonder delicate transportoperatie op maat werd uitgevoerd van 5 tot 7 augustus 2021 en vereiste van BESIX en Orascom Construction dat ze verschillende uitdagingen overwonnen en beroep deden op geavanceerde technische expertise.
De joint venture BESIX–Orascom Construction bouwt voor de Arabische Republiek Egypte ook het Grand Egyptian Museum, het grootste museum ter wereld dat gewijd is aan één enkele beschaving.
De Zonneboot van farao Cheops, een erfenis uit het oude Egypte, wordt beschouwd als het oudste intacte schip ter wereld. Het schip werd vermoedelijk gebouwd voor farao Cheops en rond 2500 v. Chr. geplaatst in een kuil aan de voet van de Grote Piramide van Gizeh. De Zonneboot, die in 1954 werd ontdekt door egyptoloog Kamal el-Mallakh, wordt sinds 1985 tentoongesteld aan het publiek in het Gizeh Zonnebootmuseum, op enkele meters van de plaats waar ze werd gevonden.
Van 5 tot 7 augustus 2021 werd de Zonneboot van farao Cheops overgebracht van het Zonnebootmuseum in Gizeh naar een speciaal nieuw gebouw binnen het complex van het Grand Egyptian Museum. Deze uiterst delicate transportoperatie werd uitgevoerd onder de verantwoordelijkheid van de joint venture BESIX–Orascom Construction, met de steun van hun onderaannemer Sarens, in perfecte samenwerking met de Egyptische autoriteiten.
De operatie begon op donderdag 5 augustus met de voorzichtige extractie van de Zonneboot. De boot, die 45 ton weegt, 43,6 meter lang is en 5,9 meter breed, werd tot op de centimeter nauwkeurig opgetild en geplaatst in een beveiligde stalen kooi van 60 ton, speciaal op maat gemaakt voor deze operatie. De extractie werd uitgevoerd met behulp van een zelfrijdende modulaire transporteur (SPMT) die in het gebouw werd gereden. Om de integriteit van het schip niet in gevaar te brengen, moest rekening worden gehouden met meerdere parameters, waaronder de relatief sterke wind op het plateau van Gizeh en de zeer beperkte manoeuvreerruimte door de smalle structuur van het bestaande gebouw en de delicate archeologische omgeving.
Het transport zelf begon op vrijdag 6 augustus. Het konvooi werd volledig op afstand bestuurd en bereikte zijn eindbestemming met een snelheid van 1 kilometer per uur. Het verliet het piramidegebied via een smalle helling die tussen de monumenten van Gizeh door slingerde en legde vervolgens een afstand van 8,5 kilometer af. De gekozen route was aanzienlijk langer dan de afstand in vogelvlucht tussen de piramiden en het Grand Egyptian Museum, vanwege de noodzaak om het enorme konvooi veilig te laten navigeren over stabiele wegen in een gebied rijk aan archeologisch erfgoed.
Op zaterdag 7 augustus werd de Zonneboot van farao Cheops geplaatst in haar nieuwe gebouw binnen het Grand Egyptian Museum. Hiervoor werd de boot met een 800 ton zware rupskraan tot een hoogte van 30 meter gehesen, zodat ze via het dak van het gebouw kon worden neergelaten en tot op de centimeter nauwkeurig kon worden geïnstalleerd op de exacte plek waar toekomstige bezoekers haar zullen kunnen bewonderen.
De joint venture BESIX–Orascom Construction bouwt, in opdracht van het Egyptische ministerie van Oudheden, het Grand Egyptian Museum: het grootste museum ter wereld dat gewijd is aan één enkele beschaving, en een van de grootste bouwprojecten in Egypte sinds de piramiden. Naast duizenden voorwerpen die de grootsheid van de Egyptische beschaving documenteren, maakt ook de schat van Toetanchamon deel uit van de collectie. Ongeveer 5.300 voorwerpen uit deze schat zullen voor het eerst sinds hun ontdekking in 1922 worden tentoongesteld.
Het Grand Egyptian Museum is een gebouw van uitzonderlijke complexiteit, gebouwd op het plateau van Gizeh in perfecte lijn en met respect voor de hoeken gevormd door de drie piramiden. Met een totale oppervlakte van 490.000 m² vereiste het gebouw, gerealiseerd door BESIX en Orascom Construction, ongeziene technische hoogstandjes in de hedendaagse bouwsector.