7 oktober 2025

BESIX-project in Nordhavn stimuleert mariene biodiversiteit

In Kopenhagen realiseren BESIX en MT Højgaard een prachtig duurzaam initiatief door overtollige stenen uit de Nordhavn-tunnelwerken in te zetten om een nieuw leefgebied voor het mariene leven te creëren.

De mariene biodiversiteit ondersteunen

​Bij de graafwerken voor de Nordhavn-tunnel kwam een aanzienlijke hoeveelheid steen vrij. In plaats van dit als afval te beschouwen, sloegen het projectteam, de Deense Wegendienst en de vereniging Køge Bugt Stenrev de handen in elkaar. Meer dan 2.000 ton steen wordt momenteel verscheept naar de Køgebaai, waar het Klintekongen-rif wordt aangelegd, vlak bij de haven van Mosede.

Het doel is duidelijk: de natuur een duwtje in de rug geven. Het rif biedt een stevige basis voor de groei van zeewier en schuilplaatsen voor vissen en andere soorten. Naarmate het rif zich ontwikkelt, zal het bijdragen aan een rijkere biodiversiteit en betere waterkwaliteit. Zo zullen onder andere kabeljauw en andere vissoorten er baat bij hebben.

Voor ons en onze partner is dit duurzaamheid in de praktijk: vanaf dag één maken we bewuste keuzes over het gebruik van grondstoffen. Een deel van de uitgegraven stenen wordt hergebruikt in het tunnelproject zelf. Wat we ter plaatse niet kunnen inzetten, krijgt nu een nieuwe bestemming in het versterken van kustecosystemen.
Xavier Debruche
Resident Manager BESIX Denmark

​Mette Stender, senior projectleider bij de Deense Wegendienst en verantwoordelijk voor de tunnelwerken, noemt het “een win-winsituatie voor alle partijen, en vooral voor het mariene leven”. ​Haar woorden vatten het mooi samen: met de juiste planning en samenwerking kunnen restmaterialen blijvende meerwaarde creëren.

Restmateriaal als opportunitiet

​De aanpak is niet nieuw. In de zomer van 2023 werd al zo’n 1.000 ton steen uit Nordhavn gebruikt om de eerste riffen bij Solrød Strand aan te leggen. Die ervaring hielp bij de voorbereiding en logistiek van de huidige leveringen aan Køgebaai.

Wat het project in Nordhavn bijzonder maakt, is de consequente aanpak: materiaalstromen in kaart brengen, hergebruik op de werf vooropstellen en wat overblijft inzetten waar het ecologisch rendeert. Zo wordt overschot een kans, en sluiten bouwactiviteiten aan bij natuurherstel.

​Terwijl de laatste ladingen de haven verlaten, is de boodschap duidelijk. “Als techniek en milieuzorg van bij het begin hand in hand gaan, worden duurzame resultaten vanzelfsprekend,” besluit Xavier Debruche.

In Køgebaai zal het resultaat zich geleidelijk tonen: zeewier dat zich vastzet, vissen die terugkeren en een tunnelproject dat stilletjes bijdraagt aan het herstel van de kust.