28 januari 2020

Contract close A12/A15 Ressen-Oudbroeken

Op maandag 27 januari hebben consortium GelreGroen en Rijkswaterstaat het contract getekend voor het project A12/A15 Ressen – Oudbroeken (ViA15). Het contract heeft een waarde van 1,2 miljard euro.

In de regio Arnhem verlengt het consortium de A15 met 12 kilometer en breidt het 23 kilometer van de A12 en A15 uit door extra rijstroken aan te leggen. Naast ontwerp en constructie omvat het contract ook de financiering, exploitatie en onderhoud van de snelweg tot 2044. De werkzaamheden starten eind 2020. Het nieuwe deel van de A15 en de extra rijstroken op de A12 / A15 gaan eind 2024 open. Daarvoor worden onder andere 45 bruggen, tien kruispunten en extra geluidsschermen gebouwd. Een hoogtepunt in het werk wordt de nieuwe brug over het Pannerdensch-kanaal, met een lengte van ongeveer 2,5 kilometer.

 

Duurzaam GelreGroen

Het consortium GelreGroen bestaat uit HOCHTIEF (40%), John Laing (40%), Dura Vermeer (10%) en BESIX (10%). Het ontwerp, de bouw en het onderhoud ligt bij een consortium bestaande uit HOCHTIEF (25%), Dura Vermeer (25%), BESIX (25%) en Van Oord (25%). Duurzaamheid is één van de aandachtspunten van het project en speelt een belangrijke rol zowel in de bouw- (ontwerp en de constructie) als in de gebruiksfase. De naam GelreGroen verwijst naar een natuurinclusief ontwerp. Dit komt bijvoorbeeld tot uiting in een efficiënt gebruik en hergebruik van materialen en constructiemethoden.

 

Fileprobleem

Dagelijks staan er files op de A12, A50, de A325 en de N325 (Pleijroute). Provincie Gelderland en het Rijk werken daarom in het project ViA15 samen aan een robuuste oplossing voor de verkeerssituatie in de regio Arnhem-Nijmegen. Het project ViA15 omvat de doortrekking van de A15 vanaf knooppunt Ressen naar de A12 tussen Duiven en Zevenaar. Het nieuwe stuk A15 kruist het Pannerdensch Kanaal met een ca. 2,5 kilometer lange brug en wordt ter hoogte van Groessen/Helhoek over een lengte van circa 3,5 kilometer verdiept aangelegd. Verder komen er extra rijstroken op de A12 tussen Westervoort en knooppunt Oud-Dijk en op de A15 tussen de knooppunten Valburg en Ressen. Met het doortrekken en aansluiten van de A15 op de bestaande A12 ontstaat een rechtstreekse verbinding tussen de Rotterdamse haven en Duitsland. De uitbreiding van het wegennet en de verbreding van de A12 en de A15 verbetert ook de regionale doorstroming. Hierdoor reizen weggebruikers sneller tussen Nijmegen/Arnhem, de Liemers en de Achterhoek. Dat komt de regionale economie en de werkgelegenheid ten goede.

 

Meer informatie is te vinden op de projectwebsite:  www.rijkswaterstaat.nl/via15 Foto: Obbe Wassenaar