29 september 2025

Oosterweelverbinding: Laatste tunnelelement verlaat bouwdok in Zeebrugge

​Op zondag 28 september 2025 is het achtste en laatste tunnelelement voor de Scheldetunnel vertrokken uit het bouwdok in Zeebrugge richting Antwerpen. Daarmee komt een belangrijk hoofdstuk in Zeebrugge tot een einde. Samen met Dieter Van Parys, projectleider voor BESIX binnen TM COTU, blikken we terug op deze mooie mijlpaal.

Uitzonderlijk transport met een strakke deadline

Sinds mei worden de acht tunneldelen één voor één met sleep- en duwboten via de Noordzee en de Schelde naar Antwerpen gebracht. Daar zijn intussen al vier elementen zorgvuldig afgezonken in de rivier. Maar voor deze complexe operaties konden plaatsvinden, moesten de elementen eerst gebouwd worden, en dat gebeurde in een speciaal aangelegd bouwdok in de haven van Zeebrugge. De werken daarvoor startten in 2021.

De deadline stond al jaren vast: in de zomer van 2025 moest het eerste tunnelelement in de Schelde liggen. “Onderhandelen over de planning was geen optie,” zegt Dieter. “We moesten klaar zijn. Punt.” Met een team van 200 mensen werkte hij aan een enorme uitdaging: een tunnel bouwen op 100 kilometer van de uiteindelijke locatie.

DCIM\101MEDIA\DJI_0966.JPG

Waarom bouwen in Zeebrugge?

“Er was simpelweg geen plaats in Antwerpen,” legt Dieter uit. “We hadden ruimte nodig om een gigantisch bouwdok te bouwen waar de acht tunneldelen in moesten passen. Dus weken we uit naar Zeebrugge”.

De cijfers zijn indrukwekkend: elk element is 160 meter lang, 42 meter breed en 10 meter hoog. Gewicht per stuk? Zo’n 60.000 ton! Toch blijven ze drijven, dankzij de wet van Archimedes. “Vul ze met lucht en ze komen vanzelf boven water. Dat is pure fysica.”

Twintig meter tunnel per week

De wetten van de natuur stonden echter onder stevige tijdsdruk. “We hadden exact drie jaar,” vertelt Dieter. “De datum voor het afzinken van het eerste element lag van bij de start vast. Daar viel niets aan te veranderen.”

​Elke week moest het team 20 meter tunnel afleveren. “Dat is 3.000 kubieke meter beton en 700 ton staal. Elke week opnieuw. En het moest telkens kloppen.”

​Bovendien maakt de Scheldetunnel een licht bocht, wat de uitdaging nog grote was. “Deze bocht moest natuurlijk al bij de bouw van de elementen gecreëerd worden. We moesten hier bij elk element opnieuw rekening mee houden. Een echt technisch huzarenstuk,” vervolgt Dieter.

Natuurlijk waren er ook moeilijke momenten. “Er zijn spannende dagen geweest,” geeft Dieter toe. “Maar ik probeer die spanning bij mezelf te houden. Niet laten doorsijpelen naar het team. Als ik mijn kalmte bewaar, kan het team blijven focussen.”

Wat hem energie gaf? “Het team. Hun inzet, precisie en trots. We kregen ook veel bezoek: scholen, collega’s uit de sector, mensen met een passie voor techniek. Dat deed deugd. Hopelijk hebben we zo jongeren kunnen inspireren om voor de bouw te kiezen.”

Vooruitblik

​Het laatste tunnelelement komt op maandag 29 september 2025 aan in het Doeldok. Daar wordt het voorbereid op de afzinkoperatie in de Schelde. Ondertussen maakt TM COTU zich klaar om het vijfde element af te zinken, gepland op 15 oktober 2025*.

​Ook in Zeebrugge loopt het verhaal nog even door. De site wordt klaargemaakt, zodat Port of Antwerp-Bruges het dok kan gebruiken voor de verdere uitbreiding van de haven. Zo verdwijnen onder andere de damplanken en verhuist de betoncentrale om elders te dienen.

Cruciale schakel in Oosterweelverbinding

De Scheldetunnel bestaat uit twee kokers voor autoverkeer, een vluchtkoker en een zes meter brede fietskoker. De nieuwe tunnel biedt een extra kruising onder de Schelde en maakt zo mee de Antwerpse Ring rond. Vanaf 2028 kunnen fietsers de Scheldetunnel gebruiken, het autoverkeer volgt in 2030. De volledige Oosterweelverbinding is klaar in 2033.

​TM COTU staat voor Tijdelijke Maatschap Combinatie Oosterweeltunnel. De groep bestaat uit de Belgische bouwgroepen BESIX, Stadsbader Contractors, DEME en Jan De Nul.

*De planning is onder voorbehoud en afhankelijk van heel wat factoren zoals weer, wind, stroming en getijden.

Bekijk het interview met BESIX-collega Dieter Van Parijs:

Ga terug in de tijd en aanschouw hoe TM COTU de acht elementen voor de Scheldetunnel bouwde in Zeebrugge:

DCIM\103MEDIA\DJI_0218.JPG
DCIM\101MEDIA\DJI_0966.JPG
DCIM\102MEDIA\DJI_0884.JPG