Op 31 maart 2011 werd het plan voor de realisatie van de Buitenring Parkstand Limburg door de provincie toegekend. De nieuwe buitenring zorgt voor een vlottere verbinding tussen de gemeenten en aansluiting met nationale en internationale snelwegen. Na een lange procedureslag en de schorsing van het PIP (provinciaal inpassingsplan), startten de eerste bouwactiviteiten vanaf 2014. In 2015 kon, na een positieve uitspraak, de complete bouw van de buitenring worden opgepakt. Grote delen van de buitenring waren begin 2018 gereed en opengesteld. In oktober gaat de 26 km lange buitenring open en in de zomer van 2019 zal het turboverkeersplein, dat de aansluiting met de A76 verzekert, in gebruik worden genomen. Dit is anderhalf jaar eerder dan gepland.
De nieuwe ringweg begint in het noorden bij een nieuwe aansluiting van de N298 op de A76 bij Nuth. Vervolgens loopt de weg oostwaarts langs Hoensbroek en Brunssum om daarna via Landgraaf en Heerlen naar het zuiden af te buigen. Bij bedrijventerrein Avantis sluit hij weer op de A76 aan. De 26 km lange weg omvat een uitgebreide civiele scope, bestaande uit 43 kunstwerken en 8 km geluidsschermen.
Consortium VOF BPL Beton – een combinatie van BESIX Nederland en Boskalis Nederland
26 km nieuw wegdek
25 geluidswallen van in totaal 8 km lang
1 ecoduct tussen natuurgebieden Brunssummerheide en Brandenberg
3 grote en 32 kleine faunatunnels
5.000.000 m3 aarde verplaatst350.000 ton asfalt
Een hoogteverschil van 128m op het hele traject (59 – 187 m +NAP)