Rijkswaterstaat gunde deze opdracht op basis van een combinatie van kwaliteit en prijs waarbij de samenwerking tussen opdrachtgever en opdrachtnemer onderdeel was van de aanbesteding. STIPT was trots op deze opdracht en zag samenwerken als het fundament voor een voorspelbare en betrouwbare projectrealisatie. Dat betekende samenwerking in iedere fase en elk aspect van de bouw: van ontwerp tot uitvoering, van veiligheid tot draagvlak in de omgeving. Door de keuze voor een brug met een overspanning van 200 meter bouwden we slimmer, minimaliseerden we raakvlakken en was onze planning robuust.
De Tijdelijke Verbinding Suurhoffbrug bevindt zich in het havengebied van Rotterdam en is gelegen in de A15 naast de bestaande Suurhoffbrug ten zuiden van het Europoortgebied. De verbinding kruist het Hartelkanaal en de twee onderliggende wegen D’Arcyweg (noordelijke oever) en de Krabbeweg (zuidelijke oever). De tijdelijke verbinding is aan de oostzijde van de bestaande brug geplaatst.
Bij de bestaande brug was vermoeiingsschade vastgesteld in het rijdek. Berekeningen hadden uitgewezen dat renoveren en versterken van de bestaande brug geen toekomstvaste oplossing zou bieden. Daarom was er besloten om een tijdelijke brug te realiseren om de bestaande brug te ontlasten. De brug is tijdelijk omdat naar verwachting binnen 10 tot 15 jaar een geheel nieuwe verbinding gerealiseerd kan worden.
De nieuwe tijdelijke brug biedt toegang voor het verkeer op de A15 richting Rotterdam. Daarnaast is er aan de oostzijde van de brug ook een fietspad gerealiseerd.