Knooppunt De Nieuwe Meer

De reconstructie van knooppunt De Nieuwe Meer in Amsterdam is als onderdeel van het programma Zuidasdok door Rijkswaterstaat gegund aan het consortium TriAX bestaande uit BESIX, Dura Vermeer en Heijmans.

Vernieuwing van A10 Zuid

Het consortium TriAX, bestaande uit BESIX, Dura Vermeer en Heijmans gaat in opdracht van Zuidasdok de reconstructie van knooppunt De Nieuwe Meer uitvoeren. Zuidasdok is een samenwerking tussen ProRail, Rijkswaterstaat en gemeente Amsterdam. Deze grootschalige reconstructie van het knooppunt is onderdeel van de A10 Zuid. TriAX bouwt het knooppunt om met onder andere een nieuwe Fly-over en bruggen over de Schinkel. Tussen knooppunt De Nieuwe Meer en de S108 verbreedt TriAX de A10 Zuid en wordt doorgaand verkeer en bestemmingsverkeer van elkaar gescheiden. Zo maken we ruim baan voor een betere en veilige doorstroming van de A10 Zuid. Deze opdracht sluit naadloos aan bij de expertise en competenties van BESIX.

Verbeteren doorstroming

De reconstructie van knooppunt De Nieuwe Meer is één van de onderdelen van het programma Zuidasdok, één van de grootste infrastructurele bouwprojecten van Nederland, dat als doel heeft om het noordelijke deel van de Randstad beter bereikbaar te maken via weg en openbaar vervoer. De reconstructie van knooppunt De Nieuwe Meer verbetert de doorstroming en de verkeersveiligheid in dit drukbezochte grootstedelijke gebied. Het knooppunt en een deel van de A10 Zuid vanaf het knooppunt De Nieuwe Meer tot en met de aansluiting op de Amstelveenseweg worden volledig omgebouwd over een lengte van circa 2 kilometer. In de gekozen oplossing wordt het verkeer op het knooppunt en de A10 Zuid ontvlochten, doordat er op de A10 een hoofd- en parallelstructuur wordt gerealiseerd.

Deze hoofd- en parallelstructuur van de A10 Zuid sluit straks aan op de hoofd- en parallelstructuur van het project Tunnel Zuidasdok. Dit wordt bereikt door de bouw van een viertal nieuwe beweegbare bruggen over de Schinkel, de verbreding van de A10 om ruimte te bieden aan de hoofd- en parallelstructuur en het aanpassen van het onderliggend wegennet waaronder de reconstructie van de Amstelveenseweg. Daarnaast wordt de bediening en besturing van de Schinkelbrug aangepast zodat deze op afstand kan worden bediend.

Volgens de huidige planning zijn alle onderdelen van de reconstructie van knooppunt De Nieuwe Meer uiterlijk in 2031 in gebruik.

Voor meer informatie over het project zie www.zuidasdok.nl

Projectdetails

ProjectnaamKnooppunt De Nieuwe Meer
Bouwperiode2023 - 2031
CategorieRoad, Bridges

Relevante projecten

Meer informatie over de reconstructie knooppunt De Nieuwe Meer

Markus Buttner

Projectdirecteur

markus.buttner@besix.com