De Prinses Beatrixsluis aan het Lekkanaal is een vitale verbinding tussen de havens van Rotterdam en Amsterdam, en had te kampen met drukte door het groeiende aantal grote schepen. Om dit aan te pakken heeft de Rijkswaterstaat opdracht gegeven voor een uitgebreide upgrade. Het consortium Sas van Vreeswijk - bestaande uit BESIX, Heijmans en Jan De Nul - kreeg de opdracht om een derde sluiskolk te bouwen, het kanaal te verbreden en ligplaatsen voor schepen toe te voegen.
Bouw van een derde sluiskolk
Verbreding van het Lekkanaal
Installatie van extra aanlegplaatsen voor schepen
Integratie van maatregelen voor behoud van milieu en erfgoed
Gebruik van roldeuren in plaats van hefdeuren om de historische skyline te behouden
Erfgoed: De sluis ligt binnen de Nieuwe Hollandse Waterlinie, die deel uitmaakt van het UNESCO Werelderfgoed. Ter behoud van het historische karakter werd er gekozen voor roldeuren in plaats van hefdeuren om het iconische landschap niet te veranderen.
Ecologische gevoeligheid: Het project, gelegen in een natuurreservaat, betrok ecologen vanaf de ontwerpfase. Bomen werden zorgvuldig verplaatst en plaatselijke wilde dieren - waaronder vissen, kikkers en vleermuizen - werden veilig overgebracht naar nabijgelegen leefgebieden.
Landschappelijke integratie: Het ontwerp zorgde ervoor dat de nieuwe infrastructuur naadloos aansloot op het bestaande monumentale aanzicht, waardoor de visuele integriteit van het gebied behouden bleef.