Bijna klaar: de drie kolken van de Prinses Beatrixsluis 

17 december 2018

De aanleg van de derde kolk van de Beatrixsluis is bijna gereed, maar dat betekent nog niet dit uitdagende project in Nieuwegein klaar is. Voordat de eerste schepen er begin 2019 kunnen passeren en de drie kolken vanaf de zomer beschikbaar zijn, moet er nog wel wat gebeuren. We zetten het even op een rij.

Ingebruikname 3e kolk

De verbreding van het Lekkanaal is vrijwel af. In de derde kolk staat al water en de vier roldeuren zijn geplaatst. Rijkswaterstaat en Sas van Vreeswijk werken hard aan de systemen die ervoor moeten zorgen dat de roldeuren feilloos gaan werken. 

 

De derde kolk wordt vanaf openstelling bediend vanuit de voormalige dienstwoningen, de witte huisjes. Deze zijn gerenoveerd, van binnen omgebouwd tot bedienruimte en worden nu verder ingericht. Gedurende deze winter worden zaken als verlichting, camera’s, de omroepinstallatie, leuningen en hekwerken aangelegd. Naar verwachting gaat de nieuwe kolk in februari 2019 open (uiteraard onder voorbehoud van tegenvallers bij het testen).

 

Proefperiode  
Na ingebruikname van de 3e kolk volgt een proefperiode van twee weken waarin op doordeweekse dagen alle drie de kolken in bedrijf zijn. Daarna krijgen de twee bestaande sluiskolken (kolk 1 en 2) in twee fases een flinke renovatie.

 

Renovatiefase 1

Bij de eerste renovatiefase wordt er gekeken naar het technische systeem in de heftorens en op de kolkwanden. Door deze renovatieperiode zullen kolk 1 en 2 om de beurt zes tot acht weken gestemd zijn. Ook vinden er o.a. beton herstelwerkzaamheden plaats, wordt de 80-jarige machinerie in de heftorens vervangen en komt er een nieuw besturings- en bedieningssysteem. Aan het eind van de periode volgt het eindexamen van alle testen: de Site Integration Test (SIT). 

 

Renovatiefase 2
Na deze test wordt het bestaande bediengebouw (inclusief loopbrug) afgebroken en volgt een tweede renovatiefase van de bestaande kolken. In deze fase wordt ervoor gezorgd dat het systeem van de rol- en geleidewielen goed loopt en dat de deur soepel invalt. 

 

Kolk 1 en 2 zijn hierdoor om de beurt ongeveer vijf weken gestremd. De brug krijgt gelijktijdig een grote onderhoudsbeurt en wordt tijdelijk hoger gelegd. Voor voetgangers en fietsers komt gedurende deze werkzaamheden een hulpbrug.

 

Afwerking en inrichting 

Ondertussen gaat ook de verdere inrichting van het terrein verder. De definitieve wegen en fietspaden worden aangelegd. En de laatste bomen worden in februari geplant. Nog voor de feestdagen is een deel van de omliggende wegen geasfalteerd. Indien de weersomstandigheden gunstig genoeg zijn, gaan ook de Lekdijk en de Achterweg tot net iets voor het buitenhoofd open. De laatste wegen en fietspaden zijn rond mei/juni helemaal klaar. 


Naar verwachting zullen alle ligplaatsen ten noorden van de sluis vanaf het tweede kwartaal van 2019 weer beschikbaar zijn.

Het eindresultaat met drie beschikbare kolken
Tijdens de opknapbeurten van de kolken zullen bijna altijd twee van de drie beschikbaar blijven voor de scheepvaart. In een aantal weekenden waarin belangrijke testen gedaan worden, is slechts één kolk beschikbaar en tijdens SIT is het gehele complex gestemd. Naar verwachting zijn vanaf de (na)zomer van 2019 alle drie de kolken beschikbaar en is de vaargeul voor de scheepvaart extra diep gemaakt. 

 

De sluis is dan helemaal klaar voor de toekomst.

Deel op:  
Member of logo